Geen extra parkeerplaatsen bij Hotel Mastbosch

Bron: BN DeStem – Nico Schapendonk – 21-01-20

Extra parkeerplaatsen komen er bij Hotel Mastbosch in Breda niet bij
BREDA – Er worden bij Hotel Mastbosch in Breda geen vijftien nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. Dat hoeft niet, want volgens wethouder Greetje Bos (Parkeren, VVD) is er op de parkeerplaats tegenover het hotel aan de Huisdreef meer dan genoeg ruimte.

Dat schrijft de wethouder in een brief aan de gemeenteraad. Die had 2,5 jaar geleden gevraagd of het mogelijk is om bij de herinrichting van de Burgemeester Kerstenslaan en de Burgemeester de Manlaan rekening te houden met de aanleg van vijftien extra parkeerplaatsen.

Piekmomenten
Dat idee heeft tot bezwaren geleid en uiteindelijk heeft ook de Raad van State zich er mee bemoeid. Die wilde een betere onderbouwing van het plan, reden voor burgemeester en wethouders om experts van adviesbureau Dufec in de zomer van vorig jaar nieuwe tellingen te laten uitvoeren. Daaruit komt naar voren dat er, behalve op ‘piekmomenten’, geen tekort is aan parkeerplaatsen. Ook de geplande uitbreiding van het hotel met 53 kamers levert geen problemen op. Dat is omdat de parkeerplaats aan de overkant van Hotel Mastbosch óók wordt uitgebreid: met vijftien parkeerplaatsen. In totaal zijn het er dan 125. De noodzaak om in de directie omgeving nóg eens vijftien parkeerplaatsen aan te leggen komt wat wethouder Bos betreft dan ook te vervallen.

Niet alleen bij Hotel Mastbosch
Overigens heeft de raad in 2017 ook laten weten dat de parkeerdruk rondom het Mastbos niet alleen bij Hotel Mastbosch een probleem is, maar dat ook op andere plaatsen in en bij het bos regelmatig parkeeroverlast ontstaat. Hoe de wethouder daar over denkt wordt niet duidelijk in de brief die Bos naar de raad heeft gestuurd.