Gemeenteraad akkoord met bouw Ravellaan

BREDA – De gemeenteraad van Breda is donderdagavond akkoord gegaan met de bouw van het complex Ravel aan de Mozartlaan 7 in de wijk Ruitersbos in Breda-Zuid. Althans: volgende week zal de politiek een klap geven op het bouwplan. Na vier jaar touwtrekken is het oordeel geveld.
Bron: BNDeStem
Er wacht waarschijnlijk wel een juridisch vervolg. Bezwaarmakers uit de buurt hebben eerder aangekondigd naar de Raad van State te stappen. Alle partijen stemmen voor, alleen de SP is bij monde van Bas Maes tegen. Hij vindt dat gebouwd wordt voor de ‘happy few’ en mist sociale en middel dure woningbouw in het plan.
Andere partijen betreuren het uitermate moeizaam en soms emotioneel verlopen proces, dat zelfs leidde tot mediation tussen gemeente, ontwikkelaar en bezwaarmakers, maar vinden dat het bouwplan wel past in de wijk.
Drie bouwlagen en penthouse
Het complex omvat 16 luxe appartementen, een half verdiepte parkeerkelder (38 auto’s) en vier villa’s. Het gaat om drie bouwlagen met bovenop een penthouse. Bouwhoogte: 14.63 meter. De nieuwbouw komt op de plek van de vroegere Kamer van Koophandel, ontwikkelaar is Nieuw Tij. Het college verklaarde eerder bezwaren uit de buurt bijna allemaal ongegrond. In het verleden zijn aanpassingen gedaan: niet vijf maar vier villa’s, meer groen en het parkeren is vrijwel uit zicht gehaald.
Teleurstelling
Vlak voor het debat kwam er nog een ingezonden maar verder niet besproken stuk binnen van vier groepen bezwaarmakers. Ze spreken hun teleurstelling uit. Het verwijt: ,,Er is geen lering getrokken uit dit proces. De gemeente en ontwikkelaar hebben de koek gezamenlijk verdeeld om te komen tot een plan.”

Pijnpunten blijven: te weinig groen, het bouwplan is te hoog en er wordt gebouwd buiten rooilijnen. Wethouder Paul de Beer (D66) zei dat extern juridisch advies is ingewonnen: ,,De conclusie is dat de motivatie en het onderzoek robuust in mekaar steken.”